Wczoraj (11 maja br.) w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Celem projektu ustawy jest przede wszystkim wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/36/UE w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w charakterze pracownika sezonowego, ale również ograniczenie obserwowanych od dłuższego czasu nadużyć w zakresie zatrudniania cudzoziemców w Polsce.

Najważniejsza zmiana, to wprowadzenie zgodnie z Dyrektywą UE, zezwolenia na pracę sezonową. Zezwolenie to po części zastąpi obecną, bardzo popularną tzw. procedurę uproszczoną, tj. rejestrację przez powiatowy urząd pracy oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Zaproponowano zwolnienie tej grupy cudzoziemców z tzw. testu rynku pracy, co znacznie skróci czas oczekiwania na decyzję.

Nowelizacja wprowadza nowe rozwiązanie w postaci tzw. zezwolenia wielosezonowego, dzięki czemu pracodawca może uzyskać wpis do ewidencji pracy sezonowej na okres do 3 lat. Na tej podstawie cudzoziemiec może, w kolejnych latach bez dodatkowych formalności, ubiegać się o odpowiednią wizę lub wjechać do Polski w przypadku cudzoziemców objętych przepisami o ruchu bezwizowym.

Pracodawca będzie składał wniosek o wydanie zezwolenia na pracę sezonową w powiatowym urzędzie pracy, który w sprawach niewymagających postępowania wyjaśniającego będzie miał 7 dni na rozpatrzenie wniosku.

Projekt ustawy przewiduje również zmiany w tzw. uproszczonej procedurze, polegającej na rejestracji przez powiatowy urząd pracy oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi. Wiceminister Szwed przypomniał, że znaczna część cudzoziemców korzystających z takich oświadczeń korzysta z nich wyłącznie w celu uzyskania prawa wjazdu i pobytu na terytorium Polski lub innych państw obszaru Schengen, poszukując następnie innej pracy lub innych źródeł zarobkowania.

W związku z tym proponuje się uregulowanie instytucji tzw. uproszczonej procedury oświadczeniowej przepisami rangi ustawowej i jej uszczelnienie. Decyzję odmowną będzie można wydać, jeżeli z okoliczności będzie wynikało, iż wniosek o wydanie zezwolenia lub oświadczenie zostały złożone dla pozoru, będzie ono wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub jeżeli podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom (np. nie opłaca należnych składek na ubezpieczenie, zalega z opłacaniem podatków).

Projekt przewiduje także wprowadzenie gruntownych zmian w przepisach regulujących funkcjonowanie systemów teleinformatycznych, obejmujących dane dotyczące powierzania pracy cudzoziemcom oraz wymianę informacji pomiędzy publicznymi służbami zatrudnienia i służbami kontrolnymi, takimi jak Straż Graniczna oraz Państwowa Inspekcja Pracy.

Proponowany projekt ustawy zawiera przepisy, które wdrażają unijną tzw. dyrektywę sezonową wykorzystując dopuszczalne elastyczności, jak również takie, które poprawiają obecne rozwiązania i pozwolą na lepsze monitorowanie imigracji zarobkowej oraz skuteczniejsze zarządzanie migracjami z uwzględnieniem potrzeb polskiego rynku pracy – podsumował wiceminister Szwed.